27 Aralık 2017 Çarşamba
"Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine Bağlıdır" Proje Sergisi
"Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine Bağlıdır" Proje Sergisi, 20-27 Ekim 2016 tarihleri arasında Bölüm Başkanımız Prof. Kemal Can 'ın Proje Yöneticiliğini ve Yürütücülüğünü yaptığı "Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine Bağlıdır" Çevrede Lif Sanatı Projesinin hareketli ve sabit görüntülerinden oluşmaktadır.15-24 Kasım 2017 tarihleri arasında MSGSÜ Osman Hamdi Bey Salonu'nda sergilenen projeyi detaylı olarak anlatan Prof. Kemal Can'ın konuşma metni aşağıdadır;
Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine
Bağlıdır
Sayın Rektörüm,
sayın Rektör Yardımcım, sayın Dekanım,
sayın Öğretim Üyeleri, Tekstil endüstrisinin Sayın yöneticileri, Sayın
yöneticileri, sayın çalışanları, değerli misafirler sevgili öğrenciler hepiniz sergimizin
açılışına hoş geldiniz.
Birbirini
takip eden "5. ATHİB Dokuma Kumaş Tasarım Yarışması" ile "Türkiye
İnovasyon Haftası-Adana 16" etkinlikleri kapsamında gerçekleştirdiğimiz
"Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine Bağlıdır" başlıklı proje, iki farklı sanatsal söylem
biçimleri olarak geliştirdiğim, Doğal Çevrede Lif Sanatı ile Yapay Çevrede Lif
Sanatı'nın kesişim kümesi üzerinde yapılanan hacimli bir sanat eseridir.
Projenin
uygulama aşaması Adana Büyükşehir Belediyesi, ATHİB, AKİB, ADASO ile Mimar Sinan
Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Tekstil ve Moda Tasarımı
Bölümü taraflarınca desteklenmiştir. Serginin sponsorları ise Elvin ile
Tergan'dır.
Doğal Çevrede Lif Sanatı, Yapay
Çevrede Lif Sanatı
Açıklama
metinlerinde, teorik anlatımlarda belirtildiği gibi, Doğal Çevrede Lif Sanatı
etkinlikleri doğal çevre ile kurulan bilinçli bir ortaklık anlayışıyla,
çalışmanın gerçekleştirileceği bölgenin yaşam/zaman döngüsünün, atmosferinin
farkında olarak doğanın içinde, doğa ile birlikte, çevreci bir yaklaşımla
gerçekleştirilen sanatsal çalışmalardır.
Yapay
Çevrede Lif Sanatı ise, insan eli ile yapılmış, belleği, tarihi geçmişi,
yaşanmışlığı, anıları olan, geçmişe dair izler taşıyan mekan ya da mekanların,
mimari elemanların yaşanmışlıklarının değerlerinin öneminin farkında
olarak onların içinde, üzerinde yapılan
sanat etkinliğidir.
Yapıtlar,
uygulamaların yapıldığı yapay çevre ile aynı Doğal Çevrede Lif Sanatı'nda
olduğu gibi, olmazsa olmaz türden interaktif ilişkiler kurmalıdır.
Yaşanmışlıkları olan mekanlardaki
anıların kodlandığı somut ve soyut
izler, dokular, renkler, biçimler ve beraberinde orada geçen zamana ait
katmanlar, yıpranmışlıklar, korozyonlar kısaca o mekana ait özel değerlerden
oluşan atmosfer doğru biçimde okunmalı, anlaşılmalıdır.
Bu iki
alandaki çalışmalarda aynı yapıtın başka bir yerde aynı şekilde uygulanması,
sergilenmesi söz konusu olamaz. Özlerinde saklı tuttukları yapay ya da doğal
çevresi ile kurdukları interaktif hayati
ilişki sonlanacağı için bütünlük kaybolur, eser anlamsızlaşır, çöker.
Yine bu tip
etkinliklerdeki yapıtlar uygulanırken doğal çevrenin ya da tarihi belleği olan
yapay çevrenin tahrip edilmesi, var olan kodların silinmesi ya da okumalara
zarar verecek olan geçmişi, derinliği olmayan sahte kodlamaların eklenmesi
kesinlikle kabul edilemez bir durumdur. Bu davranışlar işin özüne zarar verir.
Doğal ve Yapay Çevredeki Lif
Sanatları kısaca "işlem görmüş ya da görmemiş liflerin özlerinde var olan,
ancak daha önceden fark edil(e)memiş potansiyel -görsel/düşünsel anlatma
güçlerinin, doğal ve yapay çevrede özgün yaratmalar oluşturmak için harekete
geçirilmesidir" diye açıklanabilir.
Doğal Çevrede Lif Sanatı'nın özünde, aynı Çevresel Sanat'ta olduğu gibi, insanın doğaya kalıcı
müdahalesini uygulamak, onu zorlamak, ona hükmetmeye çalışmak değil, tam
aksine, dikkatleri aslında birer parçası olduğumuz doğaya çekerek,
unuttuklarımızı hatırlatma, bizim ve bütün diğer canlıların geçiciliğini,
değişimini vurgulamak yatmaktadır.
Yapay Çevrede Sanatı'nın özünde Lif ise, sanatsal bir söylem ile gelişimin ve değişimin
farkında olarak, yine dikkatleri insani temel değerlere, yaşama anlam katan
yaşanmışlıklara çekmek, unuttuklarımızı hatırlatmak, onlara sahip çıkarak
kuşaktan kuşağa aktarılmalarına vesile
olmak yer almaktadır.
Proje:
Gerçekleştirdiğimiz Proje/yapıt, ana
malzemesi başta olmak üzere her anlamda Çukurova (coğrafyası, kültürü,
sosyolojisi, ekonomisi…)ile doğrudan ilişkilidir.
Bu bir Çukurova projesidir. Başka yerde uygulanamaz. Uygulanmaya kalkılırsa
özünü kaybeder, anlamsızlaşır, yapıt çöker.
Çukurova'da Hayat Pamuk İpliğine
Bağlıdır başlıklı proje, tarihi Taş köprünün yanında, Seyhan nehrinin iki
yakasındaki parklarda kompoze edilmiş
pamuk balyalarından başlayarak iki yakayı birbirine bağlayan pamuk ipliğinden oluşmaktadır.
Anlaşılacağı
üzere projenin uygulama yeri,
uygulama biçimi/tekniği, malzemesi rastgele seçilmiş değildir. Seçilmiş olan
yerin, nehrin, üzerindeki tarihi Taşköprü'nün, pamuğun, pamuklu halatın ve
pamuklu bezin proje için olmazsa olmaz
anlamında hayati önemleri vardır.
Bize
anlattıkları, hatırlattıkları, sembolize ettikleri ile yapıtta kullanılan ana malzeme pamuk, pamuklu halat ve pamuklu bezdir.
Pamuk Çukurova ile özdeşleşmiş bir bitkidir.
Başka bir değişle Çukurova pamuk,
pamuk Çukurova'dır. Çukurova'da yaşayan herkesin hayatında pamuğun doğrudan
ya da dolaylı olarak önemli bir yeri vardır ya da olacaktır. Çukurova'da
hayatlar, proje başlığında vurgulandığı gibi, bir şekilde pamuk ipliğine
bağlıdır. Çukurova ve Çukurovalılar için
pamuk, nesnel bitkisel/ekonomik varlığının, değerinin çok ötesinde tarihi,
kültürel, sosyolojik anlamlara sahiptir.
Suya en
çok ihtiyaç duyan bitkilerin başında pamuk gelir. Tarih boyunca kendisine bağlanmış
olan kanallarla, arklarla, borularla pamuğa ihtiyacı olan suyu taşıyan ve
Çukurova'ya gerçekten hayat veren iki önemli akarsudan biri olan Seyhan nehrinin de bölge için yine coğrafi
varlığının çok ötesine geçen anlamı, değeri vardır.
Yapıtın uygulanacağı yer olarak Seyhan nehrinin üzeri
ve iki kıyısını birbirlerine bağlayan tarihi Taşköprü'nün hemen yanındaki
alanlar seçilmiştir. (Bu alanlardan birisi, daha önce eski bir pamuk
fabrikasına ev sahipliği yapmış olan bugünkü Hilton'un bahçesidir.) Pamuk ve nehir
gibi iki doğal değerin yanında geçmişin, yaşanmışlıkların izlerini taşıyan
insan yapısı yapay bir mimari ünite olan, Adana'nın
simgesi olarak kabul edilen tarihi Taşköprü, Çukurova'nın en önemli mühürlerden
biridir.
Roma
döneminden beri bağlantılı tarihi ulaşım ve ticaret ana yollarının üzerinde yer
alan köprü üzerinde, geçen zaman içinde pamuk, pamuklu bezler, ilgili aletler
makineler ile birlikte kim bilir neler taşınmış, neler yaşanmış, Taşköprü kim
bilir nelere şahit olmuş, neleri birbirinden ayırıp neleri birbirine
bağlamıştır?
Yapıtın özünde Çukurova'da Hayat
Pamuk İpliğine Bağlıdır cümlesinin tüm çağrıştırdıklarının yanında, pamuk,
pamuk üretimi, su ve su kaynakları, tüm değerleri ile birlikte Çukurova
bölgesiyle ilgili konulara, sorunlara, hassasiyetlere, bölgenin geleceğine
sanatın yolu ve dili ile dikkat çekmek, vurgu yapmak yatmaktadır.
(Tam bu
noktada, çalışma sırasında yaşadığımız ilginç bir durumun anlatılması yerinde
olur:
"Hazırlamış olduğum plan ve programa göre
eyleme geçildi. Önce arazide ön hazırlıklarımızı yaptık. Pamuk ipliğimizi
hazırladık. Tüm grup elemanlarının ve teknik görevlilerin koordineli çalışması ile uzun süren bir
mücadele sonunda ipimizi karşı kıyılar arasına gerdik. İşlemi tam bitirdik ki
pamuk ipliğimiz koptu. Ana malzeme olan pamuklu halatın bize anlatılan güçte
olmadığı görüldü. İlk şoku atlattıktan sonra
ipimizi diğer iplerle, kumaşlarla takviye ederek işlemi tamamladık.
Aslında bu olumsuz gelişme ile kopan
pamuk ipliği projenin özüne katkı sağlamış oldu. Pamuk ipliği bize - gördüğünüz
gibi koptum, yine kopabilirim, dolayısı ile Çukurova bölgesiyle, tarımıyla,
pamuğuyla, sanayisiyle... ilgili alacağınız kararlara çok dikkat edin dedi."
Bu tip
çalışmalarda malzeme ve mekan ile kurulan anlık diyaloglar çok önemlidir, yeri
geldiğinde olumsuz bir gelişme bile burada olduğu gibi, projenin özüne olumlu katkı sağlayabilir.)
Hazırlayarak önerdiğim ve uygulama grubumla birlikte hayata
geçirilen bu çalışmada da olduğu gibi,
Doğal ve Yapay Çevrede Lif Sanatları etkinliklerinde zamanı geldiğinde yapıtın
sökülüp, toplanarak sonlandırılması gerçekte projenin bittiği anlamına gelmez.
Proje; uygulama sırasında çekilen fotoğrafların ve hazırlanan videonun farklı
mekanlarda, zamanlarda sergilenmesinin, izlenmesinin yanı sıra interaktif bir
ilişki içinde projenin gerçekleştirilmesinde emeği geçen, destek veren
Çukurovalılar sayesinde “– geçtiğimiz
yıllarda Adana'ya Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesinden hocalar,
sanatçılar geldi… Diğerlerine pek benzemiyorlardı. Sanat çalışması yapıyoruz
dediler... Önceleri yaptıklarından pek bir şey anlamadık... Köprünün az
ötesinde Seyhan nehrinin iki yakası arasına pamuklu halat gerdiler, parklara
pamuk balyaları koydular...” diye başlayan öykülerle sonraki kuşaklara
aktarılıp yaşamaya devam edecektir.
Projeye
verdikleri desteklerden dolayı Adana Valisi Sayın Mahmut Demirtaş'a, Adana
Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Hüseyin Sözlü'ye, ATHİB Yönetim Kurulu
Başkanı, ADASO Başkanı ve AKİB Koordinatör Başkanı Sayın Zeki Kıvanç'a, ilgili
diğer yöneticilerine, Sayın Cemile Asker'e, Sayın Didem Saygı'ya,
çalışanlarına, ÇUFAŞ Genel Müdürü Sayın Burak İnceoğlu'na, çalışanlarına, Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma Daire Başkanlığı Denizcilik
Şube Müdürü Sayın Duran Kaya'ya, diğer yöneticilerine, görevlilerden Sayın Resul
Karba'ya, Sayın Yüksel Karba'ya, Sayın Ahmet Şahin'e, Sayın Ali Deliçay'a,
Sayın İbrahim Sıçramaz'a, Sayın Sinan Tapıklama'ya, DDF yöneticilerine,
çalışanlarına, proje uygulama grubuna motivasyonu yüksek
öğrenciler göndererek yardımcı olan Mersin Üniversitesi'ne ve mensubu olduğum Mimar
Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Rektörlüğü'ne, Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlığı'na,
sergimizin sponsorları Elvin ve Tergan'ın Sayın yöneticilerine, Tekstil ve Moda
Tasarımı Bölümü Öğretim Elemanlarına, gruptaki yardımcılarıma, fotoğraf ve
sağlık ekiplerime, öğrencilerime ve emeği geçen herkese çok teşekkür ederim.
Prof. Kemal CAN MSGSU,GSF, Tekstil ve Moda Tasarımı Bölüm Başkanı
Çalışma Grubu
Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Tekstil ve Moda Tasarımı Bölümü
Proje-Yapıt Uygulama Grubu
Proje-Yönetici / Yürütücü
Prof. Kemal Can
Çevre Danışmanı
Prof. Dr. Zehra Semra Can
(Marmara Üni. Müh. Fak. Çev.Müh.Böl.)
Yardımcılar
Arş. Gör. H. Tuna Karayaka
Arş. Gör. Pınar Yılmaz
Arş. Gör. A. Damla Yücebaş
Fotoğraf
Galip Olcayto
Cenk Oğlakçı
İlk yardım
Alaattin Taşcı
Öğrenciler
Seren Konak (Yüksek
Lisans)
Bahar Meydan (Yüksek
Lisans)
Gamze Kocabıçak (Yüksek
Lisans)
Ebru Tatlısu (Yüksek
Lisans)
Ceren Erten (Yüksek
Lisans)
Melis Kabail (Lisans)
Berna Süslü (Lisans)
Seydullah Yılmaz (Lisans)
Pelin Sezek (Lisans)
Mersin Üniversitesi Güzel Sanatlar
Fakültesi Tekstil Bölümü Öğrencileri
Kübra Aran
Gamze Metin
Polen Polat
Bahar Akol
Arın Tunç